Katalog twórców

Warning: Illegal string offset 'settings' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 64

Warning: Cannot assign an empty string to a string offset in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 64

Warning: Illegal string offset 'fields' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 65

Notice: Array to string conversion in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 65

Warning: Illegal string offset 'fields_assoc' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 66

Notice: Array to string conversion in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 66

Warning: Illegal string offset 'settings' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 68

Warning: Illegal string offset 'fields' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 68

Warning: Illegal string offset 'id' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 70

Warning: Illegal string offset 'postid' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 71

Warning: Illegal string offset 'idref' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 72

Warning: Illegal string offset 'fields' in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 76

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in /var/www/clients/client5/web15/web/wp-content/plugins/search-filter-pro/public/includes/class-search-filter-form-data.php on line 76
Tomir Dąbrowski
Toruń

Tomir Dąbrowski

François Soulages, profesor wydziału sztuk pięknych 8 Uniwersytetu Paryskiego, autor znakomitej Estetyki Fotografii, napisał w 2005 r., że większość powstających obecnie fotografii jest inscenizowana, zaś inscenizacje w fotografii są najczęściej świadomą artystyczną zmową fotografującego i obiektu zdjęcia. Dwudziestoczteroletni Tomir Dąbrowski, jest jednym z coraz liczniejszego grona młodych inscenizujących fotografów, zacierających granice między tym, co moglibyśmy jeszcze uznać za rzeczywistość, a tym, co jest światem wirtualnym. Pochodzi z Lidzbarka Warmińskiego, od czterech lat mieszka w Toruniu. Poszukiwał swego miejsca na różnych kierunkach studiów, obecnie kończy trzeci semestr w szkole policealnej na kierunku Organizacja reklamy. Fotografuje od 3 lat, lustrzankę posiada od czerwca zeszłego roku. Zdobył już kilka nagród i wyróżnień na konkursach i festiwalach fotograficznych, w tym wyróżnienie w konkursie Polak po pracy, organizowanym przez ceniony miesięcznik Świat Obrazu. Kręci filmy amatorskie i prowadzi zespół kabaretowy, jednym słowem człowiek – orkiestra. Nie inaczej spędzało swoje studenckie lata wielu z nas, obecnie kilku przynajmniej oglądamy niemal codziennie w telewizji lub na bilbordach.

Fotografia inscenizowana swoje inspiracje czerpie z kultury masowej, najczęściej z reklamy i filmu. W przypadku Tomira Dąbrowskiego są to filmy akcji oraz horrory. Czytelne odniesienia zdjęć wzmacnia maniera nadawania im angielskojęzycznych tytułów. W jego zestawie zaproponowanym do IGAFA interesujące są odniesienia do filmów amerykańskich filmów wojennych (One bridge too far, Hard time in Vietnam). Tyle tylko, że amerykańsko -polskim odpowiednikiem komandosa jest urocza dziewczyna z niemieckim chyba pistoletem maszynowym, a nie angielskim stenem czy amerykańskim tommygunem (One bridge too far), innym razem ta długonoga piękność we współczesnym polowym mundurze biegnie na tle baśniowego graffiti (Shooting Nemo), gdy przez podmokłe łąki nad Łyną przedziera się obnażony sołdat z kałasznikowem, któremu towarzyszy rówieśnik z samurajskim mieczem (Hard time In Vietnam). W tym zmilitaryzowanym świecie znajduje Tomir miejsce dla dziewczyn, potrafi je fotografować niebanalnie, tak jak w pracach o wiele mówiących tytułach Beauty of Nature, Confused Flower czy Lonely Orange. Ale kusi go adrenalina i horror. Za dziewczyną pojawia się jakiś typek o twarzy obwiązanej zakrwawionym bandażem z nożem w dłoni, a tytuł Deadwood nie daje nam nadziei, że pociął się przy cięciu róż dla niej. Tomir lubi straszyć owe piękne panny, np. na moście – dewiantem w zakrwawionym płaszczu, z tasakiem w ręku. Autor zdjęć nie może się nawet spokojnie ogolić, gdyż jego wyobraźnię gania po chaszczach jakiś czubek z siekierą (Morning routine). Fotografuje Leona pijącego mleko, chyba dlatego, że nieczęsto spotyka facetów z takim trunkiem w dłoni. No cóż, jego koledzy kradną zabytkowe zegary z toruńskiego Metronu, a gonią ich policjanci – amatorzy (Time bandit). Jeśli jego zdjęcia budzą niepokój, to jest to celowa gra z naszą wrażliwością. – Czas było przywyknąć – jak mówiła babka Pawlakowa w filmie Sami swoi, mówiąc o wojnach i okrucieństwach. Tomir jest artystą kabaretowym, potrafi wykonać plakat reklamowy papieru toaletowego, który na pewno zniechęci do zakupu produktu, trzymanego przez wystylizowanego modela w dłoni (Komuno nie wracaj).

I jednocześnie mamy obok dobry męski portret (Lighten up!). Co prawda portret dobry w pomyśle, ale niezbyt poprawny technicznie – czerń w cieniach jest płaską, pustą plamą. Tak dzieje się zwykle, gdy nie mamy czasu na obserwację światła i wierzymy, że polecenie Konwertuj na czerń i biel da nam czarnobiałe zdjęcie. Nad tym pan Tomir Dąbrowski musi jeszcze trochę popracować. Uśmiechnięta dziewczyna w Beauty of Nature z pewnością nie miała brudnego prawego ramienia, a tak na zdjęciu się prezentuje. Podobnie inna piękność ma jakoby brudną twarz (Jogg on the bridge) i przeraźliwie białe przedramię. A fotografia to światło, które jest nam potrzebne, aby widzieć cokolwiek.

Stanisław Jasiński
25.01.2012r.