SZTUKA FOTOGRAFII
Ewolucja fotograficznej
kamery mieszkowej

SZTUKA FOTOGRAFII
Ewolucja fotograficznej
kamery mieszkowej

W kolejnym odcinku wykładów pokazujących historię fotografii z perspektywy rozwoju kamery fotograficznej Stanisław Jasiński przedstawia ewolucję kamery mieszkowej.

Opowieść rozpoczyna się przed stu laty, gdy do rąk fotografów trafiły pierwsze egzemplarze nowatorskiego pod wieloma względami aparatu Voigtländer. Urządzenie wyposażone było w mieszek pozwalający odsuwać i przybliżać obiektyw od materiału światłoczułego, dzięki czemu możliwe stało się ustawienie ostrości. Dużym ułatwieniem stała się też matówka, na której można było podejrzeć kadrowany obraz. O ile narzędzia fotograficzne stawały się coraz bardziej złożone i precyzyjne (obiektywy zostały wyposażone w mechaniczną migawkę i regulowaną przesłonę), tak znacznie wygodniejsze i łatwe w użyciu stawały się materiały światłoczułe. Stanisław Jasiński pokazuje różne rodzaje zwojowej błony celuloidowej: średnioformatowej i najbardziej jeszcze do niedawna popularnej – 35-milimetrowej, zamkniętej w światłoszczelnej kasetce. Takie filmy można było kupić w każdej drogerii – przypomina. Pierwotnie tego typu materiał światłoczuły używano w kinematografii. Na możliwość wykorzystania taśmy 35 mm przez fotografów zwrócił uwagę Oscar Barnack w 1913 roku. Wykład kończy prezentacja mieszkowego aparatu małoobrazkowego Kodak Retina i rewolucyjnej konstrukcji Leica. Chociaż urządzenie było opatentowane, doczekało się wielu mniej lub bardziej udanych kopii. W wykładzie zaprezentowany został jego sowiecki sobowtór – Фед (Fed).

Nagranie wykładu Ewolucja fotograficznej kamery mieszkowej z cyklu Sztuka fotografii dostępne jest na stronie internetowej Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu.

Wykład przygotował i poprowadził Stanisław Jasiński – fotografik i instruktor fotografii, członek Związku Polskich Artystów Fotografików, specjalista ds. fotografii WOAK. W latach 2007-2009 był prezesem Okręgu Kujawsko-Pomorskiego ZPAF, pełnił funkcję przewodniczącego a następnie członka Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej, obecnie jest sekretarzem Okręgu Kujawsko-Pomorskiego ZPAF . Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych krajowych i zagranicznych. Znawca historii fotografii oraz kolekcjoner zabytkowych aparatów i innych artefaktów związanych z tą dziedziną sztuki. Stanisław Jasiński publikuje artykuły teoretyczne i krytyczne w Fotografii, Krytyce Literackiej oraz Biuletynie Informacji Kulturalnej. Jest też organizatorem i kuratorem wystaw fotograficznych – m.in. Edwarda Hartwiga, Michała Kokota, Andrzeja Różyckiego, Wacława Wantucha.


Informacje: stanislaw.jasinski@woak.torun.pl    tel. 56 652 27 55