SZTUKA FOTOGRAFII
CAMERA BOX

SZTUKA FOTOGRAFII
CAMERA BOX

„Naciśnij przycisk, a my zajmiemy się resztą” – pod takim hasłem, w które nadal wielu wierzy, w 1900 roku rozpoczęła się era masowej fotografii amatorskiej. O ile w II połowie XIX wieku fotografia amatorska była pasją stosunkowo zamożnych ludzi, tak od początku kolejnego stulecia praktycznie każdy mógł nabyć za 1 dolara pudełko, które było najprostszym z możliwych aparatów fotograficznych. Kodak Brownie był nieskomplikowanym w obsłudze narzędziem, swoistą camera obscura XX wieku, wszystko co zbędne, zostało usunięte. Pozostało pudełko ze sklejki, jedna soczewka i jeden czas naświetlania. Brownie przyniosło fortunę Georgowi Eastmanowi, ale też przyczyniło się do trwałej zmiany świadomości użytkowników. Już w 1908 roku austriacki krytyk architektury Joseph August Lux napisał książkę zatytułowaną Künstlerische Kodakgeheimnisse (Artystyczne tajemnice Kodaka), w której stwierdził, że dostępność kamery przewidzianej dla amatorów spowodowała, że ludzie mogą sfotografować i udokumentować swoje otoczenie, a przez to uzyskać pewien rodzaj poczucia stabilności oraz pomyślności w zmiennych realiach współczesnego świata.

Dziś fotografia amatorska stanowi źródło 99% zysków wiodących producentów narzędzi fotograficznych. Stanisław Jasiński ukazuje w jaki sposób Kodak Brownie przyczynił się do powstania szeregu podobnych konstrukcji kamer pudełkowych. Camera Boxy były w użyciu wielu amatorów fotografii do lat 1960. Wykonywano je z metalu oraz z coraz powszechniej stosowanych tworzyw sztucznych.

Wykład przygotował i poprowadził Stanisław Jasiński – fotografik i instruktor fotografii, członek Związku Polskich Artystów Fotografików, specjalista ds. fotografii WOAK. W latach 2007-2009 był prezesem Okręgu Kujawsko-Pomorskiego ZPAF, pełnił funkcję przewodniczącego a następnie członka Okręgowej Komisji Kwalifikacyjnej, obecnie jest sekretarzem Okręgu Kujawsko-Pomorskiego ZPAF . Jest autorem kilkunastu wystaw indywidualnych, uczestniczył w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych krajowych i zagranicznych. Znawca historii fotografii oraz kolekcjoner zabytkowych aparatów i innych artefaktów związanych z tą dziedziną sztuki. Stanisław Jasiński publikuje artykuły teoretyczne i krytyczne w Fotografii, Krytyce Literackiej oraz Biuletynie Informacji Kulturalnej. Jest też organizatorem i kuratorem wystaw fotograficznych – m.in. Edwarda Hartwiga, Michała Kokota, Andrzeja Różyckiego, Wacława Wantucha.


Informacje: stanislaw.jasinski@woak.torun.pl    tel. 56 652 27 55