Konkurs Rzeźbiarski im. Stanisława Zagajewskiego

Jesienią w Centrum Kultury Browar B. we Włocławku, a wiosną w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej, była eksponowana wystawa prac nagrodzonych w dziesiątej edycji Konkursu Rzeźbiarskiego im. Stanisława Zagajewskiego oraz w jego poprzednich edycjach. Zaprezentowanych zostało ponad czterysta rzeźb. Zgromadzone na ekspozycji najlepsze rzeźby z minionych dziewięciu i wszystkie powstałe w ramach dziesiątej jubileuszowej edycji … Czytaj dalej Konkurs Rzeźbiarski im. Stanisława Zagajewskiego

Konkurs Rzeźbiarski im. Stanisława Zagajewskiego

Jesienią w Centrum Kultury Browar B. we Włocławku, a wiosną w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej, była eksponowana wystawa prac nagrodzonych w dziesiątej edycji Konkursu Rzeźbiarskiego im. Stanisława Zagajewskiego oraz w jego poprzednich edycjach. Zaprezentowanych zostało ponad czterysta rzeźb. Zgromadzone na ekspozycji najlepsze rzeźby z minionych dziewięciu i wszystkie powstałe w ramach dziesiątej jubileuszowej edycji – zauważa kierująca Działem Sztuki w Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku Krystyna Kotula – stanowią znakomity przegląd form lakonicznych i drobiazgowo wycyzelowanych prac, które skłaniają do refleksji, ale też do uśmiechu. Krystyna Kotula podkreśla inwencję twórczą uczestników, dbałość o precyzję detalu i bogactwo faktury.

Początkowo – wyjaśnia – konkursy były organizowane tylko dla uczniów włocławskich szkół, z czasem poszerzono grono rzeźbiących. Od czterech lat konkurs ma równoległą edycję ogólnopolską. W dziesięciu sesjach odbywających się we Włocławku, w czasie których wykonywano na miejscu prace z gliny, uczestniczyło łącznie 925 uczniów, a w czterech edycjach konkursu ogólnopolskiego wzięło udział 191 uczestników.

Włocławska część konkursu ma kilka etapów. Uczestnicy spotykają się w Centrum Kultury Browar B. i tworzą rzeźby ceramiczne. Poddawane są one ocenie jurorów – w tym roku byli nimi Krystyna Kotula, Janina Twardy, Mariusz Konczalski i Adam Zapora – którzy kwalifikują prace do wypalania, eliminując te, które do wypalenia się nie nadają. Po wypaleniu rzeźb jurorzy je oceniają i wybierają prace na wystawę, następnie przyznają nagrody i wyróżnienia w trzech kategoriach: uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Osobno oceniają prace nadsyłane z kraju.

Jak dodaje Adam Zapora, kustosz w Dziale Sztuki włocławskiego Muzeum, konkurs rozwija zainteresowanie twórczością Stanisława Zagajewskiego. W nadsyłanych z całego kraju pracach konkursowych wyraźne są inspiracje jego twórczością, można powiedzieć, że nawiązania do niej są coraz liczniejsze. Niewątpliwie podnosi się poziom prac konkursowych. A zatem konkurs ożywia pamięć o jego patronie, upowszechnia wiedzę o jego dokonaniach, zarazem popularyzuje wśród dzieci i młodzieży rzeźbę ceramiczną jako dyscyplinę sztuki. Kształtowanie form w glinie okazuje się ogromnie pociągające nie tylko dla ludzi młodych, ale i dorosłych. W tym roku podczas konkursowej sesji do dzieci dołączyli ich nauczyciele.

Czterysta pokazywanych rzeźb ceramicznych, w większości kameralnych, pokazywały cudowną wyobraźnię młodych autorów. Rzeczywiście, jak pisała Krystyna Kotula, były wśród nich skłaniające do namysłu i wzbudzające uśmiech. Jako refleksyjną można określić nagrodzoną w tym roku rzeźbę Weroniki Chrząstek z Częstochowy: ze ścieśnionej i rozwijającej się materii wyłania się ryba, jakby chciała się wydostać z zastygającej gliny… Zastanawiała dwugłowa owca Dominiki Błaszczyk z Bydgoszczy.

Uśmiech wywoływały prace najmłodszych uczestników konkursu. Uroczo zabawny był siedzący kot Amelii Fiołek z Włocławka. Pomysłowością przyciągała uwagę rzeźba Marii Antkowskiej z Włocławka: młodziutkie zwierzątko przycupnęło przy pniu drzewa, którego koroną jest… ludzka dłoń, z niej, jak z dziupli, wygląda mama zwierzaczka; oboje patrzą z ciekawością i niepokojem… Urokliwa była rodzina: dwoje starszych ludzi i malutki niedźwiadek Hanny Elżbiety Musik z Włocławka. Tematem tych prac – i wielu innych – była opiekuńczość. Było w nich ciepło, nastrój zabawy…

W pracach starszych uczestników konkursu niezmiernie zajmujące były nawiązania do twórczości patrona konkursu: nie tyle naśladują jego formy, co raczej podglądają mistrza i po swojemu z nim dialogują. Także autorzy prac nadsyłanych spoza Włocławka ujawniają zafascynowanie ceramikami Stanisława Zagajewskiego.

Eksponowane prace były w większości niepolichromowane, w ich formę zdaje się być wkomponowana surowość materii.

Wystawę uzupełniała fotorelacja z ostatniej edycji Konkursu. Zdjęcia pokazywały dzieci, młodzież i dorosłych przeżywających przygodę z ceramiką: w twórczej atmosferze kształtujących gliniane formy.

W Centrum Kultury Browar B. była pokazywana także wystawa prac nagrodzonych i wyróżnionych w Ogólnopolskim Konkursie na Pomnik Upamiętniający Stanisława Zagajewskiego. Laureatki pierwszej nagrody – Klaudia Bilińska i Karolina Choziak – zaproponowały wózek z brązu wypełniony glinianymi rzeźbami mistrza; wózka pilnują dwa psy. Laureatki drugiej nagrody – Luiza Czarnecka, Wiktoria Jędrzejewska i Nadia Kornaus – zaproponowały Karuzelę Zagajewskiego: mistrz, stojąc w środku karuzeli, przypatruje się psom, które kręcą się wokół niego. Trzecią nagrodę otrzymała Oliwia Kowalska za projekt Zagajewski we Włocławku. Mój projekt – objaśniała autorka – przedstawia wizerunek Stanisława Zagajewskiego jako rzeźbę wykonaną z blachy. Twarz postaci stoi na dwóch sześcianach, z których wychodzą gałęzie układające się w całość. Znajduje się na skwerze przed kościołem św. Jana we Włocławku.

Jubileuszowej wystawie towarzyszył wydany przez Muzeum katalog zawierający tekst Krystyny Kotuli oraz fotografie nagrodzonych i wyróżnionych rzeźb. Sympatyczną publikacją okazała się Gazeta okolicznościowa. 10 lat minęło wydana przez Centrum Kultury Browar B. Początki, ideę konkursu oraz postać Stanisława Zagajewskiego przybliżają teksty Aleksandry Kulińskiej i Sławomira Kukiełczyńskiego, kierujących w przeszłości Włocławskim Centrum Kultury, gdzie podczas pierwszych edycji konkursu wykonywali swoje rzeźby uczestnicy włocławskiej części konkursu (placówka została połączona z Włocławskim Centrum Edukacji i Promocji Kultury, tworząc Browar B.), Piotra Nowakowskiego kierującego Muzeum Ziemi Kujawskiej i Dobrzyńskiej we Włocławku, Krystyny Kotuli, Lidii Piechockiej-Witczak kierującej CK Browar B., Janusza Bisagi, który jest autorem statuetki wręczanej laureatom konkursu. W Gazecie, którą redagował Piotr Wawrowski, można znaleźć wiele informacji o rzeźbie, jej historii, obecności w kulturze, sporo ciekawostek, a nawet krzyżówkę.