CHÓRY MĘSKIE W GRUDZIĄDZU

W 1988 roku poznański Chór Męski Arion zainicjował Ogólnopolskie Spotkania Chórów Męskich. Odtąd odbywają się niemal co roku, w różnych miastach: gospodarzami są poszczególne zespoły. Spotkania odbywały się w naszym regionie: w 1996, 1999 i 2003 roku w Bydgoszczy, w 2000 i 2016 roku w Grudziądzu, w 2009 roku w Żninie i w 2010 roku … Czytaj dalej CHÓRY MĘSKIE W GRUDZIĄDZU

OKLADKA 1-2.17

CHÓRY MĘSKIE W GRUDZIĄDZU

W 1988 roku poznański Chór Męski Arion zainicjował Ogólnopolskie Spotkania Chórów Męskich. Odtąd odbywają się niemal co roku, w różnych miastach: gospodarzami są poszczególne zespoły. Spotkania odbywały się w naszym regionie: w 1996, 1999 i 2003 roku w Bydgoszczy, w 2000 i 2016 roku w Grudziądzu, w 2009 roku w Żninie i w 2010 roku w Toruniu. Chóry spotykają się, by razem śpiewać: każdy wykonuje kilka utworów, następnie śpiewają wspólnie. Zróżnicowany repertuar zespołów, a przede wszystkim wspólne śpiewanie, przyciągają publiczność i nadają trwającym do trzech godzin koncertom rangę niezwykłych wydarzeń muzycznych. Tak było 12 listopada ubiegłego roku w grudziądzkim Centrum Kultury Teatr. Do wspólnego śpiewania zaprosił zespoły Chór Męski Echo im. prof. P. Osińskiego działający przy Spółdzielni Mieszkaniowej w Grudziądzu.

Prócz gospodarzy w dwudziestych pierwszych już Ogólnopolskich Spotkaniach Chórów Męskich w Grudziądzu uczestniczyło pięć zespołów: Chór Męski Arion pod dyrekcją Jacka Pawełczaka – z Centrum Kultury Zamek w Poznaniu, Chór Męski Echo pod dyrekcją prof. Jacka Ryłki – z Ostrowskiego Centrum Kultury w Ostrowie Wielkopolskim, Stowarzyszenie Śpiewacze Chór Męski im. Stanisława Moniuszki pod dyrekcją Beaty Różańskiej – ze Żnina, Chór Męski Towarzystwa Śpiewaczego Harfa im. Wacława Lachmana pod dyrekcją Pawła Choiny – z Warszawy i Chór Męski Copernicus pod dyrekcją Pawła Jana Jankowskiego – z Wojewódzkiego Ośrodka Animacji Kultury w Toruniu.

Połączone Chóry Męskie pod dyrekcją Jerzego Cieślaka Fot. Jerzy Rochowiak
Połączone Chóry Męskie pod dyrekcją Jerzego Cieślaka
Fot. Jerzy Rochowiak

Chóry śpiewały różne utwory, autorstwa różnych kompozytorów. M.in. zaczerpnięty z liturgii mszy św. Sanctus i psalm De profundis clamavi w opracowaniu Piotra Jańczaka, Kaszebsko Królewo Jana Trepczyka zdominowały występ ostrowskiego Echa. Over the rainbow Harolda Arlena, Good morning Nacia Herba Browna w opracowaniu Michała Czaposkiego, Hiszpańskie oczy Ricky`ego Kinga w opracowaniu Bogdana Bzowskiego, Kiedy ojciec ze swym synem… z operetki Cnotliwa Zuzanna Jeana Gilberta w opracowaniu Michała Czaposkiego śpiewał toruński Copernicus. Laudate Mariana Sawy, Hymne à la nuit Jeana Philippe`a Rameau, piosenka Nim wstanie świt Krzysztofa Komedy z filmu Prawo i pięść znalazły się w koncercie Chóru Arion z Poznania. Oj i w polu jezioro Witolda Lutosławskiego, Pozdrowienie Tatr Zygmunta Noskowskiego, piosenkę Hej, sokoły umieścił w swoim programie Chór im. Stanisława Moniuszki ze Żnina. Pieśń wieczorną Stanisława Moniuszki, Hasło i A ja sobie podrygom Wacława Lachmana były w repertuarze Chóru Harfa z Warszawy. Walc op. 39 nr 15 Jana Brahmsa, psalm Laudate Dominum, Ciao, ciao, bambina Domenica Modugno to niektóre z utworów, które śpiewał grudziądzki Chór Echo.

Jak widać, chóry męskie podejmują się wykonywania utworów komponowanych dla takich zespołów śpiewaczych, utworów z kanonu muzyki klasycznej, a także aranżacji na chór męski popularnych pieśni i piosenek. Temu repertuarowemu zróżnicowaniu, a przede wszystkim dbałości o kunszt wokalny, zespoły zawdzięczają zainteresowanie i przychylność publiczności, niekiedy entuzjastycznie towarzyszącej chórzystom.

Połączone Chóry Męskie pod dyrekcją Jerzego Cieślaka, z akompaniamentem Arkadiusza Szopy wykonały m.in. Wizję szyldwacha, chór żołnierzy z opery Faust Charlesa Gounoda, chór niewolników z opery Nabucco Giuseppe Verdiego, pieśń O, ziemio ojców Zygmunta Moczyńskiego. Brzmienie stu pięćdziesiąt męskich głosów zespolonych we wspólnym śpiewie okazało się wspaniałą kodą grudziądzkich XXI Ogólnopolskich Spotkań Chórów Męskich.